NALURI KERDIL

~Prolog~

ap599
Zamri Bin Othman, kenakalannya memang tidak asing lagi di mata umum. Segenap masyarakat setempat menggelarnya ‘budak jahat’. Dibesarkan oleh ibu dan bapa angkat sejak berusia 4 tahun lagi. Pada waktu itu, dia masih mentah untuk mengenal erti kasih sayang sebenar. Kedua ibubapanya telah meninggalkan dunia fana ini dalam satu kemalangan tragik 17 tahun yang lalu. Layanan yang diterima tidak ubah seperti seorang hamba yang merayu sesuap nasi. Hidup hariannya umpama seorang pembantu yang melakukan segenap kerja-kerja rumah. Jika tertinggal walau satu tugasan, tubuhnya akan dilayan dengan sebilah rotan. Namun begitu, bak kata pepatah “Dalam setandan pisang, tidak semuanya busuk.” Zulaikha, kakak angkatnya yang masih mempunyai rasa simpati dan naluri kemanusiaan. Tidak seperti adik-beradiknya yang lain, mereka hanya menuruti setiap perintah ibubapa mereka walaupun ternyata perkara yang disuruh itu tidak menampakkan sifat keinsanan. Zulaikha yang berhati nurani telah mengajar Zamri membaca, menulis dan mengira. Hanya pada Zulaikha tempatnya mengadu perasaan. Pada Zamri, Zulaikha dianggap umpama ibubapanya. Dia hanya akur pada perintah Zulaikha. Tiada sesiapa dapat mendekati dan menyelami hati kecilnya selain Zulaikha.




Jiwanya mula memberontak saat mencecah usia 15 tahun. Dia mula mengenal dunia. Perkenalan dengan beberapa rakan nakal yang lain di pentas silat melonjakkan lagi rasa memberontaknya. Namun jauh di sudut hatinya tiada siapa yang tahu. Dia juga mempunyai cita-cita. Dia tekad untuk menjadi seseorang yang dihormati dan disanjungi satu masa nanti. Hanya waktu dan keadaan yang bakal menentukan keinginannya. Sikap ingin tahu yang tinggi dan cepat mempelajari sesuatu adalah anugerah istimewa yang tertanam dalam dirinya.

Kini, Zulaikha yang mencecah usia 25 tahun telah berumahtangga. Zamri pula menjejak ke usia 21 tahun dan mula menyelami alam dewasa. Dia umpama hilang tempat mengadu semenjak Zulaikha pergi mengikuti suaminya ke luar negara. Zamri segera meninggalkan rumah ibubapa angkatnya. Zamri tekad melebarkan langkahnya ke bandar besar untuk mengubah nasib hidupnya dengan hanya berbekalkan sedikit ilmu dan keberanian di dada. Duit modal RM300, adalah pemberian Zulaikha sebelum Zulaikha berangkat seminggu yang lalu.

Apakah onak ranjau kehidupan yang bakal ditempuhi oleh Zamri? Siapakah yang bakal menemukannya dengan rentak kehidupan di kota? Adakah dia mampu mencapai segala impiannya? Selamanya dia mengimpikan kebahagiaan, kasih sayang dan ketulusan. Dia terus menghimpun pasrah agar terhidang satu mimpi semanis madu daripada sejuta kepahitan.

~Bersambung...


Sentuhan,

Comments