Teka-tekuk Versi Matematik Kembali

Assalmualaikum...

Ini merupakan "Express Update" untuk segmen Matematik. Sudah agak lama saya tidak menerbitkan entri berkaitan soalan matematik. Baiklah, soalan yang bakal dipaparkan saya perolehi beberapa hari lepas dari adik perempuan kesayangan saya ketika dia melawat abang nakalnya ini yang sedang menanggung kesakitan. Sempat lagi dia berteka-teki tu. Setelah diamati, rupa-rupanya ini bukanlah soalan berbentuk teka-teki tetapi merupakan soalan matematik yang berbentuk fakta dan maklumat. Nasib baik soalan penyelesaian masalah boleh jugalah saya mencipta teori sendiri, kalau soalan melibatkan koordinat atau persamaan garis lurus memang saya angkat tangan mengalah. Ahaha~~~



Kategori - Kelajuan, jarak dan masa
Tahap - Sederhana


Soalan yang telah diglobalisasikan:-

My sister drives 150 km from town P to town Q at average speed of 75 km/h. She then continues to drive for another half hour from town Q and arrived at town R which is 45 km away. Find her average speed for whole journey.


**Semasa kali pertama saya membaca soalan ini, berkerut juga di dahi, tetapi nasib baiklah minda ini pantas memberi respon setelah dibaca untuk kali kedua. Jadi, kepada anda-anda yang mencintai "Matematik" silalah berkongsi jawapan. Tetapi adalah lebih menarik jika anda dapat berkongsi teori dan langkah-langkah untuk menyelesaikan soalan ini.**

Selamat mencuba.

Sekian.

Dari Pena Penulis,
---YUSENZE---

Comments

Chaon Cornerz said…
Nak jawapan.. hahha..
|.a.r.i.e.z.a.| said…
ayyoo bljr fizik balik hahaha

78 km/h kah? hehehe
Thank You Arieza :}

Town P -> Town Q

Distance = 150km
Speed = 75 km/h
Time = 150km / 75 km/h = 2 Hours

Town Q -> Town R

Distance = 45km
Time = 1/2 hour

Solution :

Average speed = Total distance / Total Time Taken

195km / 2.5 hours = 78km/h

Average speed = 78km/h