5 Cara Pilih Sahabat!!!


Assalamualaikum...

Belum pasti lagi. Niat di hati memang teringin benar rasanya. Tetapi rasa sangsi menyelubungi ruang hati. Perlu fikir masak-masak sebelum terjebak. Aaahh!!! Pedulikan kata orang. Diri sendiri yang bakal menanggung bebannya, biar diri sendiri yang memutuskan bila sudah bersedia nanti. Omong-omong memang mudah. Pedulikan! Pedulikan!

Hentikan delusi sementara masih mampu dikawal. Psikologi yang menguasai emosi tidak ketentuan dinyahkan serta-merta. Berlembut dengan desakan. Tidak perlu paksa-paksa diri menjalankan agenda yang tidak terdaya. Bertoleransi perlu berada betul-betul atas dasar kemampuan.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------
5 cara pilih sahabat

Nasihat al-Qamah: Lima cara pilih sahabat


NASIHAT yang boleh diikuti dalam membina persahabatan ialah sebagaimana pesanan al-Qamah (seorang sahabat Rasulullah s.a.w) kepada anaknya:

Pertama, pilihlah sahabat yang suka melindungi sahabatnya, dia adalah hiasan diri kita dan jika kita dalam kekurangan nafkah, dia suka mencukupi keperluan.

Kedua, pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, dia suka menerima dengan rasa terharu, jikalau ia melihat kebaikan yang ada pada dirimu, dia suka menghitung-hitungkan (menyebutnya).

Ketiga, pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, ia suka menerima dengan rasa terharu dan dianggap sangat berguna, dan jika ia mengetahui mengenai keburukan dirimu ia suka menutupinya.

Keempat, pilihlah sahabat yang jikalau engkau meminta sesuatu daripadanya, pasti ia memberi, jikalau engkau diam, dia mula menyapamu dulu dan jika ada sesuatu kesukaran dan kesedihan yang menimpa dirimu, dia suka membantu dan meringankanmu serta menghiburkanmu.

Kelima, sahabat yang jikalau engkau berkata, ia suka membenarkan ucapan dan bukan selalu mempercayainya saja. Jikalau engkau mengemukakan sesuatu persoalan yang berat dia suka mengusahakannya dan jika engkau berselisih dengannya, dia suka mengalah untuk kepentinganmu.

p/s :  Jiwa akan sunyi jika diri enggan berkawan. Terkadang rasa lebih sunyi bila kawan yang selama ini akrab kini tidak bertegur sapa.

Dari Pena Penulis,
---YUSENZE---

Comments