Dari Pandangan Mata, Terbias Buah Bicara


Identiti Berbeza.

Assalamualaikum...

Siapa aku ingin membicarakan soal pembentukan identiti. Berbicara bukan ada salahnya cuma, tersilap kata buruk kesannya.

Penampilan bersahaja. Imej yang ditonjolkan tampak ringkas dan kebanyakan mata-mata yang memandang hanya sekadar dengan renungan biasa. Ini merupakan perkara biasa bagi insan biasa. Kebiasaannya kita akan membuat tanggapan melalui pandangan yang pertama. Sudah tersemat dalam mentaliti. Pandangan luaran menjadi titik pengukur. Pemilihan aspek paras rupa mempelopori jumlah majoriti. Keterampilan dengan lagak elegan sekadar kepura-puraan. Bukan semua. "Tiada insan yang sempurna." Ini adalah buah bicara yang tidak dapat disangkal dengan hujah.

Tahap penilaian manusia sesama manusia. Pernah terungkap di antara himpunan mutiara kata. "Manusia hanya mampu menilai ketidaksempurnaan pada diri orang lain, tetapi tidak mampu melihat kecacatan pada dirinya sendiri." Oleh yang demikian, hakikat yang harus ditelan adalah, setiap manusia saling bergantungan untuk menuju ke arah kesempurnaan. Walaupun menjadi sempurna itu adalah mustahil. Tetapi yang uniknya akal manusia sebagai perantara menilai setiap teguran. Sudah ditunjukkan jalan mengapa masih tercari-cari? Egoistik!!!

"Jadilah seperti nakhoda silam yang menurut pedoman bintang di langit, pelayaran itu mungkin amat sunyi tetapi bintang-bintang itulah yang menjadi penunjuk arah untuk meneruskan perjalanan"

Agresif sebagai sifat luaran. Dalam hati terlalu ampuh. Tersenyum sendirian. Berkobar-kobar cogankata jiwa dilaungkan, tetapi bila sampai di kemuncak perlaksanaan luluh semuanya. Umpama dedebu beterbangan. Tidak tahu ke mana arah sebenar. Kelam-kabut! Prestasi sebagai insan yang garang pada mata umum hanya sekadar lakonan semata.  Jika ada pencalonan, pasti berada di pilihan yang pertama dalam kategori bacul.

Ingin melihat progres dalam diri? Cubalah terjun ke dalam peparit dipenuhi lintah. Yang bermula dari keadaan susah, pasti tiada kesukaran melalui detik susah-payah kembali. Yang teramat susah adalah bagi mereka yang dulunya senang kini menghadapi detik sukar. Pasti rasa seperti tidak tertanggung dek badan. Mulalah hendak mengerah segenap sentimen. Kononnya pemberontakan dalam diri. Terbahak-bahak aku ingin ketawa. Sekian.




p/s : Pasti yang membaca tertanya-tanya apakah perihal sebenar dalan coretan berselirat kata.

Dari Pena Penulis,
---YUSENZE---

Comments