Pemandu Lori dan Datin dot dot


Assalamualaikum..

Kisah yang ingin saya paparkan di sini adalah untuk panduan kita bersama dalam mengenal erti keinsanan. Bukan kisah sedih, cuma secebis bingkisan yang berbaur sindiran. Jika anda rasa anda "besar" sangat, Anda fikir sekali lagi. (Pinjam ayat Mijae)

--------------------------------------------
[Perbualan telefon]

Pemandu lori : "Hello Assalamualaikum, selamat pagi. Saya pemandu lori dari syarikat "x" dalam perjalanan ke rumah akak. Saya nak hantar set perabot. Boleh saya tahu ada sesiapa tak di rumah yang boleh terima barang?"

Datin dot dot : "Yes, yes I'm home so where are you now?"

Pemandu lori : "Dalam masa 5 minit saya sampai."

Datin dot dot : "Owh, okay! After the guard house you turn left, go straight until you reach the end of road, my house is on your left. The corner lot."

Pemandu lori : "Terima kasih." (Kerek betol datin ni - dalam hati)
--------------------------------------------

[Di rumah Datin dot dot]

Situasi 1 -
Pemandu lori : "Mana nak letak sofa ni kak?"

Datin dot dot : "Excuse me, I'm Datin dot dot. Put the single seater upstair. The double one you put here facing the tv."

Pemandu lori : "Okay kak, no problem"
--------------------------------------------
Situasi 2 -
Pemandu lori : "Semuanya dah setel kak, caj penghantaran RM150."

Datin dot dot : "Here RM150, and stop calling me 'akak', call me datin."

{Selepas mendapat bayaran yang sepatutnya}

Pemandu lori : "Could you please sign this delivery order for me? Thank you. I know you are datin, but I don't care who you are. I'm doing my job as well and I don't even care what's your status. Thanks for the payment. Hahhaha.." (Berjalan ke arah lori dengan muka tidak bersalah)
--------------------------------------------

Kesimpulan dari secebis kisah di atas, jelas dan nyata bahawa masih ada individu lupa diri yang begitu mementingkan statusnya. Ada apa dengan pangkat? Jangan menilai seseorang itu dari kuasa pandangan mata yang zahir sahaja. Anda adalah pembaca yang bijak, anda mampu menilainya.

Sekian.

p/s : Kalau bijak cuba teka siapa pemandu lori tu?? hahhah..

Dari Pena Penulis,



Comments

suffer8zine said…
pemandu lori tu bukan penulis blog ni ke :P

Terkini : Ikan Berkepala Buaya
Saya said…
ko ke?? cayalah weh :)
Kech Hidayah said…
cayalah datin dot dot dot dan pemandu lori dot dot dot...aku syak pemandu lori tu kurus keding.
Anonymous said…
suffer8zine, Penulis blog naluri-ini seorang pemandu lori.. renung2kan.. hahha..
Anonymous said…
Miss, aku tahan sabar je dari awal.. dpt je duit baru aku tembak tepat.. geram betol aku.. kerek nak ckap2 omputih, pastu xhabis2 ngan datin dia..

Macam la aku xtau, da tulis jelas kat d/o aku Datin Dot Dot.. Bengong!! wakakak..
Anonymous said…
Kech, Pemandu dot dot tu agak lucah bunyiknye.. ko mmg suka cakap lucah2 ea.. hahhahha..

Setahu aku la, pemandu lori tu bertubuh athletic, ala2 macho gitu.. kah2..
xazryx said…
haha .ade lg org jenis camni .nk ber-datin2 konon .tuih !
azizan4444 said…
setiap kerja ada cabrannya..klu jd pemandu hantar barang mcmni la slh saru situasinya..klu berdepan dgn pelanggan mcmni boleh bernanah terlinga..

klu aku lah pemndu tu..aku da bls balik..klu ko rase kp hebat sgt ko angkat la sendiri perabot tuh,.baham terus.haha..lps tu esok dpt surat spesel dr bos..kah3..
ISZA said…
pastinya pemandu lori itu bukan suami akak..
:),
selalunya dia tak jawab.. paling ngan tong jer..
:D,
patutnya bidas awal2 lagi..
Unknown said…
nak teka! nak teka!

i rase pemandu lori tuh ialah seorang lelaki...erk

hahaha....yus,sape datin tuh???
nak taw...
wachak said…
wa ingat tadi citer scandal terbaru ko ngan datin dot dot dot ... :D

~ alang2 basuh tu bubuh clorox sekali bro ... keh33
fahrin ahmad said…
ooooo..patut la bulih awek cun hahahaha..kawe nak debar lori gok ar hahaah..

pade muko mijae demo amik ayat dia haha
albalang said…
sian datin tu. hahaha.. status tu pon sbb laki dia dapat dato'.. ntah2 pangkat beli.. lagi haru.. hahaha
APi said…
ni la yang orang kate "don't judge a book by it cover"..
ye ke dok..
itu yang kite nak tau tu..
Anonymous said…
xazryx, wujud lagi.. cuma jrg2 jumpa.. tu yg skali jumpa xkasi can.. hahha..
Anonymous said…
Chek, kene sabar.. kang dia xbayar haru aku.. xkan aku nak bayar.. hahha..

Dah bayar nok mapuh ko dio xpo la.. hahhahha..
Anonymous said…
Cikgu isza, lupa pulak sama jawatan ngan husband akak.. kui2..

papehal pon kene tggu dia kasi wang baru boleh nak kasi kata dua..
Anonymous said…
Cik jari, nama watak2 dirahsiakan.. takut kene flag pulak blog nih.. hahha..
Anonymous said…
Chak, wa berani2 takut je tu.. kes da letih2 bnyak songeh pulak mak datin tu.. sbb tu la wa tembak jgk.. kah2..
Anonymous said…
Mijae, kawe dok amik.. kawe guno meta.. hahhahha..

demo hensem jae, kawe yakin demo bakal bulih gewe comei.. hahha..
Anonymous said…
albalang, dia tu kerek sgt.. banyak bunyik pulak.. kasi derek sound suda.. hahha..
Anonymous said…
APi, alamak.. aok da start skiping koi mule rase takut2 nak reply nih.. hahha..

Xberapa nak boleh nak guna jgk pepatah mat saleh ni, kdg2 kene jugak tngok luaran.. kalau luar senonoh tu kebarangkalian kat dalam pon sama.. hahha..
Unknown said…
kerek sungguh datin dot dot tu.. tgk jer la.. perangai mcm tu mcm xlama nyer la nk jd datin.. mungkin husband die t jatuh bankgrup ke kan..
Wan Perlis said…
mmg aku pangkah la klo jumpa org sombong camtu.
pemandu lori tu mmg bagi ayat pedih la.sapa pemandu tu?
bik mama marah klo x panggil dia datin.haha
Gimi said…
Tak ble bla mak datin tu..

Mesti terkedu mak datin tu..

Kompom la si tukang cita le pemandu lori tu tak..