Aplikasi Android Yang Wajib Dipasang

Assalamualaikum...

Salam satu Dunia khususnya penganut agama Islam yang tinggi martabatnya. Mengisi kesenggangan masa (bosan di pejabat) kali ini, saya ingin berceloteh dalam kategori Karutan. Di penghujung usia dunia hari ini, pelbagai kisah resam kemanusiaan dapat kita baca, dengar dan amati sehari-hari. Gejala keruntuhan sifat keinsanan yang semakin mundur di sebalik kemajuan alam ciptaan manusia. Itu tandanya alam semakin tua, tetapi manusia semakin tidak matang dan berjaga-jaga.

Lupakan kisah akhlak manusia sejagat. Kembali kepada tajuk utama perkongsian kita. Anda punya android yang canggih dan anda suka hati menggunakan setiap aplikasi dan perkhidmatan yang terhidang tanpa mengambilkira faktor kebersihan. Pada pertemuan ini saya ingin kongsikan kepada anda satu perisian atau aplikasi yang dapat membantu mengembalikan kesegaran telefon pintar milik anda.

Apa faedahnya applikasi ini? Seperti penggunaan komputer biasa, setiap kali kita menggunakan applikasi sedia ada (built-in) mahupun yang dipasang (installed), sistem akan menyimpan rekod sementara (temporary file) bagi setiap penggunaan aplikasi. Himpunan fail (Cached file) yang kerapkali direkodkan adalah fail-fail sementara ketika kita menggunakan aplikasi yang berhubung dengan penggunaan internet. Contohnya, Instagram, Youtube, Internet Browser dan lain-lain. Dengan aplikasi App Cache Cleaner ini anda dapat memadamkan segala rekod yang tidak berguna (dump file) yang disimpan oleh sistem android anda.

Apabila segala fail simpanan sementara ini dipadam, anda telah berjaya meningkatkan prestasi sistem Android anda. Secara tidak langsung anda telah meringankan RAM serta mengurangkan kadar penggunaan Bandwith dan server. Untuk memuat-turun perisian ini, anda bolehlah ke halaman Google Play Store. Ada pelbagai jenis aplikasi yang berkaitan mengikut citarasa anda. Saya cadangkan aplikasi App Cache Cleaner kerana saya suka dengan ketangkasan aplikasi ini dalam menjalankan tugasnya. Lagi satu perisian adalah History Cleaner yang juga boleh didapati di rangkaian aplikasi Android Play Store. Selamat memuat-turun aplikasi berfaedah ini.

Lain-lain aplikasi yang berkaitan

Description :

App Cache Cleaner, a quick tool for clearing application cached files. One Tap to clean all cached files for getting more available space. This tool can free a lot of storage memory for your phone. Free phone internal memory, Get more internal ROM storage. It is an application which is crucial to anyone who has memory management issues. Stop low memory warnings.fix low memory. fix your buggy android phone.If you running out of application storage, you now can get more available storage space by clearing apps created cache/data files.

You don't have to ROOT the phone anymore! 

★ 1-tap to clear all cached files
★ auto clear when you open this app
★ auto clear all cache at a specified interval
★ auto exit when you cleaned all cached files
★ clear cache for a specified application
★ list applications by either cache size or app name
By long pressing any item in the app list, you can:
★ Share apps with your friends
★ view application on Market
★ uninstall applications which has cached files
★ open application
★ show application details page

If you just want to clear all cached files, you don't need to wait the completion of building apps list, just tap the 'Clear All Cache Files' button.

You can rebuild app list by MENU > Refresh, and choose different sort type by MENU > Sort

For more settings, please tap MENU > Settings.

***************************
INFOLIFE, Make Life Easier!
***************************

#FAQ

What is cached file?

A cached file is a mechanism for the temporary storage (caching) of web documents, such as HTML pages and images, to reduce bandwidth usage, server load, and perceived lag. A cached file stores copies of documents passing through it; subsequent requests may be satisfied from the cache if certain conditions are met.

The cached files are stored in the phone built-in memory, and sometimes can take a lot of storage space. Through the clearing of cached files, you are able to recover the precious phone memory space. Most importantly,the cached files can safely be cleared :)

Comments

Anonymous said…
takde android lahai corby tak leh la tengok ahha