Teka-tekuk versi Matematik

Assalamualaikum~~~

Oleh kerana kebosanan yang teramat sangat, aku telah meng'google' beberapa teka-teki.Hasilnya aku telah terserempak dengan soalan teka-teki versi matematik ini. Pada mulanya, semasa aku baca soalan ni macam susah sangat je... Tapi setelah diamati, rupa-rupanya senang aje... Hahaha~~~ Mungkin ada di antara anda telah terserempak juga dengan soalan ini. Silelah kalau ade kesudian berkongsi teori masing-masing..:}

Soalan 1 - Level (Sederhana)
Seorang penternak memiliki beberapa ekor ayam dan beberapa ekor lembu menjadikan jumlah keseluruhan haiwan ternakannya 30 ekor. Jumlah kaki haiwan-haiwan tersebut adalah 74. Soalannya, berapa ekor ayam yang dimiliki oleh penternak tersebut???

Soalan-soalan lain bakal menyusul setelah aku berjaya mengetahui jawapannya. Muahaha~~~

Comments

ahhhh tensen aku dahlah lemah matametik... aku kira asyik tak kena jer....
RerameUngu said…
26 ekor ayam 5 ekor lembu..hehehehh
RerameUngu said…
28ayam. 4 lembu..

3 lembu, 32 ayam

34ayam 2 lembu..

heheheh

tembakan berdas222222
aida said…
18 lembu, sekor ayam kot..hehhee
aida said…
ehh .. salah2..
15 ekor lembu
7 ekor ayam
aida said…
salah lg..
6 ekor lembu
24 ekor ayam
Anonymous said…
Muahaha~~~
jawapannya ialah...
???
selepas pesanan penaja~~~
Anonymous said…
err ape daa.... satu pon x betol... haha...;D
Anonymous said…
23 ayam
7 lembu
YuSeNzE said…
Jawapan:
Jumlah haiwan ialah 30
Jumlah kaki ialah 74

A = Ayam
L = Lembu

pers(1)A + L = 30

Ayam = 2 kaki
Lembu = 4 Kaki

Jadi pers(2)
2A + 4L = 74

Sekarang susun semula pers(1)
A = 30 - L

Masukkan pers(2) dlm pers(1)
Jadi:
2(30-L) + 4L = 74
60-2L+4L = 74
2L = 14
L = 7

Lembu = 7 ekor
Ayam = 23 ekor
Anonymous said…
yessss!!!