Perspektif Cinta Tiga Segi - Aku, Dia dan Kamu.







Assalamualaikum..

Salam rindu kepada teman-teman yang sudi merindui. Pada pertemuan singkat ini saya ingin membicarakan soal cinta lagi. Semasa sedang asyik melayari laman-laman epilog cinta saya begitu tertarik dengan ungkapan ini.

"Its important for us not to jump in and out of an intimate
relationship. Always weigh the desire to enter into one and only when things don't work out should one leave a relationship with enough encouragement to the other as to not demoralize that person. Don't leave with saying it was that persons fault etc."


Apa yang menjadi persoalan pada saya ialah, bagaimanakah untuk kita menangani masalah cinta tidak kesampaian jika kita terlibat dalam kancah permainan cinta 3 segi. Permainan ini sudah semestinya melibatkan 3 jiwa yang melara perasaan menghadapinya. Adakah kekeliruan dalam memilih mana yang terbaik menjadi faktor utama dalam perihal ini? Sudah semestinya seseorang individu itu mencari yang terbaik untuk dirinya, tetapi harus diingat bahawa permainan ini bakal mencetuskan beberapa kesan sampingan yang pedih untuk ditanggung.


Mungkin bagi sesetengah individu itu hanya menganggap soal cinta ini sekadar memenuhi kepentingan sendiri sahaja dan tidak mempunyai ketetapan hati untuk setia apabila berasa bosan atau bertemu insan lain. Masalah bagi golongan sebegini sebenarnya mereka tidak terfikir bahawa tindakan mereka yang sesuka hati memutuskan sesuatu hubungan itu bakal meninggalkan parut yang mengambil masa untuk pulih. Setiap manusia itu mempunyai perasaan.

Dalam konteks cinta 3 segi pula,  saya berpendapat bahawa individu yang menjadi mastermind dalam permainan ini begitu bijak menggerakkan bidaknya. Maksud bidak di sini ialah, dari segi ungkapan janji, agihan masa, kesediaan memberi alasan serta banyak lagi perkara yang berkaitan. Apabila terlibat dalam kancah cinta 3 penjuru, risiko yang paling besar ialah pasti ada hati yang terluka apabila mengetahui hakikat yang sebenar. Bukan semua individu itu cekal dan tabah mengahadapi situasi sebegini. Mungkin terlalu perit rasanya jika perkara sebegini dilalui oleh mereka yang kali pertama mengenal erti cinta.

Pada pendapat saya, bagi mereka yang terlibat dalam situasi cinta begini agar bersikap profesional menghadapi sebarang kemungkinan yang melukakan dan mengambil langkah drastik untuk berkomunikasi secara damai (slow talk). Jika sikap profesional tidak dapat dipupuk saya pasti kesan sampingan yang buruk bakal merajai. Antara kesan negatif adalah seperti perasaan dendam, kemurungan, hilang kepercayaan dan lain-lain lagi. Andai hati tidak mahu terus merasa terseksa berlalulah secara beransur-ansur.

Kekal sebagai kawan. Ini yang saya sarankan dan janganlah bersikap kejam dengan menjauh dan menghilang terus tanpa sebarang kata. Dalam hal ini siapa yang sebenarnya bertanggungjawab atau siapa yang harus dipersalahkan?

"Remember, what goes around comes around, if you deliberately hurt others, others will someday hurt you likewise."

Sekian.

p/s : Jgn terlalu mudah untuk jatuh cinta.


Dari Pena Penulis,




Comments

Mario said…
betul tu...aku takde pengalaman 3 segi bersegi ni...tapi yg aku tau...dr pengalaman kawan2...lbh baik undur diri dari rebut2...kelak nnt ungkit mengungkit lagi parah tp klu sama2 bole lupa...takpe...
terus berkwn mmg terbaik...
jgn mudah luah perasaan...
Mak oi.. lajunye ko rio.. hahhahha..
belom smpat publish lagi da komen..

klu aku pon rasenya lebih baik berundur, bkn sbb takut tapi jaga perasaan bnyak pihak.. bkn ape kang sbb masalah cinta 3 segi, aku hilang kwn.. hmm..
Unknown said…
setuju ngan rio...
:
:
:
:
;

~belajar dr kesilapan semalam~
kwang..kwang..kwang
violetless said…
dalam hal ini, saya hendak menyatakan bahawa mastermind di dalam permainan cinta 3 segi ini sangat bijak dan aku pernah masuk dalam cinta 3 segi dan aku tewas..

dah ko nak sangat jantan tu.ko ambik jela..(pada masa itu)

hai yus.kalo rindu?
aida said…
cinta segi tiga...

cam best jep.
LadyBird said…
kawan, sampai bila2 tetap kawan.. tapi kalau kekasih/ buah hati/ bakal suami.. apabila dah putus/ break.. xde istilah menjadi kawan kembali..

pedih mmg pedih, tp kalau perhubungan diteruskan, bg akak lbh byk buruk dr baik.. tapi bergantung kepada penerimaan dan kekuatan mental stp individu..
ape2 jer said…
bley jd doctor falsafah cinta ko nih hehe
Chaon Cornerz said…
kadang2 ada juga yang tersalah anggap dengan sesuatu hubungan.. bila lelaki memang senang kalau nak handle.. tapi perempuan.. senang jatuh hati.. senang nak suka orang.. senang percaya dengan kata2.. bila lelaki dah rapat dengan orang tue mula timbul perasaan suka.. lama kelamaan timbul pula harapan.. dalam masa yang sama orang tue ada ramai kawan wanita dan layanan yang sama diberikan.. perlu diingatkan.. jangan mudah jatuh cinta.. berkawan biar ramai.. memang susah bila berlaku cinta tiga segi.. se eloknya pilih la cepat2 pasangan supaya tidak disalah anggap..

Sekian..

ps.. mane awk..? lame tak nampak nie..? ala.. game banyak lagi la.. rilex2 je dah la.. hekhek..
Anonymous said…
hmm...cakap mmg senag tapi cuba kalo korg yang alami hal ini...xsenang nak berundur bila benar2 sda jatuh cinta tmbahan pla kekasih ptama..kalo xdapat buat keputusan sekurang2nya biar jujur jgn buat hati ini merana dan bagi pmpuan yg xtau malu tu nak berebut juga..mgkn awklah jaguh sbab dpt btahan ye..buat jahat pasti dbalas jahat..both of you