Malaysia Sedia Menjadi Pencetak Al-Quran Kedua Terbesar di Asia

KUALA LUMPUR: Malaysia bersedia untuk menjadi pencetak kedua terbesar Al-Quran bagi Asia dalam usaha untuk memastikan integriti dan ketepatan pencetakannya.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, yang mengumumkan ini, berkata sebagai sebuah negara Islam yang moden dan progresif, Malaysia bersedia untuk mencontohi kerja Raja Fahd Al-Quran Kompleks Percetakan di Madinah, Arab Saudi, di mana terdapat usaha bersepadu untuk mencetak Al-Quran untuk orang Islam sejagat.

"Saya yakin bahawa masanya telah tiba untuk kita untuk mencetak Al-Quran dan menjadi pencetak kedua terbesar di rantau ini selepas Saudi itu," katanya ketika merasmikan Pusat Percetakan Al-Quran Mushaf Malaysia, Percetakan Nasional Malaysia Berhad (PNMB) semalam.

Walaupun tindakan mencetak buku adalah satu prosedur yang mudah, mencetak al-Quran adalah sebaliknya.

"Penjagaan yang betul dan tahap kepakaran untuk meneliti yg tinggi diperlukan."

"Ini adalah sangat penting untuk mengelakkan salah cetak kerana ia harus diingat bahawa al-Quran mengandungi kalam-kalam suci dari Tuhan yang dijamin keaslian kandungannya."

Beliau memuji usaha Yayasan Restu untuk menghasilkan al-Quran dalam tempoh 20 tahun yang lalu yang menyaksikan lebih 700,000 Quran yang dicetak untuk kedua-dua rakyat Malaysia dan umat Islam di seluruh dunia.

Pusat ini merupakan kerjasama antara PNMB dan Yayasan Restu di mana keseluruhan proses percetakan al-Quran itu akan dijalankan oleh kakitangan semua Islam.

Najib juga mengumumkan sekali sahaja RM1,000 bonus untuk kakitangan PNMB sebagai tanda penghargaan daripada usaha untuk menyediakan bahan-bahan cetak untuk pilihan raya umum baru-baru ini.

Turut hadir pada majlis itu ialah Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom dan Menteri Kewangan Kedua, Datuk Ahmad Maslan.

Comments